NDS Tempra, perfectie in lithium?

NDS heeft dit jaar haar lijn lithium accu’s vernieuwd. En dan ook meteen goed. Belangrijke voordelen zijn:

  • Alle typen (100-120-150Ah) zijn in een behuizing geplaatst van een standaard ‘Ducato-accu’. Dus deze passen onder de voorstoel van een Fiat Ducato.
  • Ze hebben een ingebouwde booster. Dat betekent dat in dit geval je de accu echt 1-op-1 mag vervangen voor een loodaccu!!!
    Natuurlijk wordt het laden geoptimaliseerd als je een sterke lader of een booster tussen dynamo en accu plaatst. Maar het hoeft niet. Dat is een belangrijk kostenvoordeel.
  • Natuurlijk hebben de accu’s een bluetooth verbinding, maar zijn ook het centrale systeem voor de N-bus (tegenhanger CAN-bus voor auto’s). Verbind je geschikte apparatuur via een kabel met de accu en je kunt alles in de NDS-app uitlezen.
  • Je kunt de accu hardware-matig met een knopje aan en uit zetten. Kan handig zijn voor de winterstalling of werkzaamheden. Knopje is klein en wat gevoelig, maar het kan.

De NDS Tempra is er in 100, 120 en 150 Ah. Van gelijke sterkte mogen ze parallel geschakeld worden voor nog meer opslagcapaciteit.

Ondertussen een aantal projecten met de accu’s gedaan en ze bevallen uitstekend.
Aces blijft een goed alternatief, maar als NDS-expert (voor het Noorden) vind ik de NDS Tempra wel helemaal top!

Tot slot nog een algemene opmerking over accu’s en omvormers. Een belangrijk voordeel van lithium accu’s is dat ze veel stroom mogen leveren, bijvoorbeeld via een omvormer, zonder dat dit nadelig is voor de accu.
Stelregel voor loodaccu’s is dat je ongeveer een factor 3 tot 4 maal het vermogen in Ah eruit mag trekken. Dus een 100 Ah accu mag maximaal ongeveer 400 W leveren. Je kunt er wel meer vermogen uit halen, maar dan slijt de accu sneller. Maak je het echt bont, dan kunnen zelfs de platen krom trekken. Dus het is verstandig om daar voorzichtig mee om te gaan.