Karman Trading bracht een nieuw product onder mijn aandacht: de TESA Autolift. Een set van 4 elektrische steunpoten om je camper waterpas te zetten. Iedereen kent waarschijnlijk de hydraulische EP-poten wel. Een mooie, maar prijzige oplossing. De TESA-oplossing is zeker 1.000 Euro goedkoper. De aanbiedingsprijs is € 3.790 inclusief montage (mits onderstel en electronica ‘normaal’ zijn).
Om te beginnen heb ik de steunen onder de eigen camper gemonteerd. Voor het Ford onderstel heb je speciale steunen voor de voorkant en algemene hoeksteunen voor achter. Er moeten extra gaten geboord worden om de steunen de bevestigen. Dat is het meeste werk. Daarna is het vastschroeven van de steunen en dan bevestigen van de 4 steunen.
Vervolgens moet de regelunit een plek krijgen onder de camper. Het is een best grote box. Het was even zoeken naar een goede plek, maar dat is ook gelukt. Er moeten dan 6 kabels worden bevestigd. Natuurlijk 4 naar de poten, 1 naar de huishoudaccu en 1 gecombineerd naar het bedieningspaneel en een aansluiting op het sleutelcontact.
Het bedieningspaneel wordt binnen gemonteerd, liefst dicht bij de deur, zodat je het ook van buiten kunt bedienen/zien. Ik ging bijna door bestaande bedrading heen. Dat zat op een wat onverwachte plek, maar het ging goed.
En dan is het op de aanknop drukken en kijken of het werkt. Wat dan in ieder geval moet, is hoever de poten omhoog inklappen. Dat is stelbaar. Het is een paar keer proberen, maar dan lukt dat.
Verder moeten in het geval van onze Chausson de poten verlengd worden. Achter staat de camper veel hoger dan voor en zijn de poten 12 cm verlengd (dat is maximum). Voor moet nog, maar daar zal iets van 5 cm verlengd moeten worden.
De proefweek in Duitsland was positief. De camper komt echt stabiel te staan, dus geen gewiebel meer als iemand ’s nachts naar de wc gaat.
Omdat de Chausson vrij ver voorover staat, kom je wel regelmatig met de voorwielen los van de grond te staan, maar dat is geen probleem.
En het is toch veel prettiger dan ik dacht om niet meer met blokken onder de wielen te hoeven werken. Het is nu: poten naar beneden, plankjes of blokken eronder en drukken op auto. Een minuut later staat de camper waterpas. Zie ook dit filmpje van Karman Trading.
En, o ja, (winter)banden wisselen wordt helemaal een fluitje van een cent. Je kunt de poten ook op ‘manual’ naar beneden doen. Op die manier kun je elk wiel van de grond krijgen.
Helemaal tot slot: de steunen zijn eigenlijk onderhoudsvrij. Er is geen behoefte aan gepland onderhoud. Een keer de poten schoonspoelen is altijd goed, zeker als je in de winter hebt gereden.
En verder is het verstandig om eens in de twee jaar wit vet (lithiumtype nautisch of vergelijkbaar) aan te brengen op de binnenste stengel na het uitzetten van de voet.